• KÖPVILLKOR

Hantering av kund-, orderinformation och betalningar.

När du lägger en beställning i Skol IF Shop med Klarna Checkout som den valda betalningsmetoden så skickas information om din beställning (kontaktinformation, artikelnamn, pris, mängd, SKU, etc.) till Klarna. 

 

När köpet är godkänt av Klarna och därmed genomfört så skickar Klarna leverans- och fakturaadress tillbaka till Skol IF Shop. 

 

All data, samt ett unikt ID (beställningsnummer) för köpet sparas sedan med leverans- och fakturadata i ordern och på beställningen. Ett unikt beställningsnummer har skapats och ett bekräftelsemail skickas ut till kundens mailadress. 

 

Vid reklamationer, ångrade köp eller andra orsaker till återbetalningar från Skol IF Shop till kunden så är handläggningstiderna ofta långa (två-tre veckor) då orsakerna (reklamation/retur) först skall hanteras fysiskt och administrativt av Skol IF Shop och hos Klarna som verkställer återbetalningen. 

 

Skol IF Shop sparar information om ditt köp och dina kontaktuppgifter men har inte för avsikt att använda eller vidareförmedla den informationen till någon i marknadsföringssyfte. Kontaktinformationen sparas i händelse av att ett viktigt produktmeddelande skulle behöva skickas ut i framtiden.

 

Produkter 
Skol IF Shop reserverar sig för att färger på produkter kan avvika från hur de uppfattas i mobilen eller på laptop jämfört med i verkligheten. Detta kan bero på inställningar i din webbläsare eller på din bildskärm.  

Ibland händer det att en produkt är slut i lager även om din order har blivit bekräftad. Detta är framförallt vanligast när det är många som beställer samma produkt samtidigt. Om vi upptäcker att vi inte kommer att kunna leverera en produkt så tar vi alltid kontakt med kunden och ordnar med en snabb återbetalning.

 

Klarna ”betalningsleverantör” på Skol IF Shop
Vi använder oss av Klarna Checkout som är en komplett betalningslösning där hela kassan hanteras av Klarna. Med Klarna Checkout inkluderas Klarnas samtliga betalningsalternativ:

  • Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring och Klarna Direkt)
  • Betala senare (faktura) samt dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar).
  • Klarna hanterar allt som sker i kassan och uppdaterar den också kontinuerligt med förbättringar och funktioner för att göra det smidigt för dig som kund.

Öppet köp / Returer / Byten på Skol IF Shop
När du handlar på skolif.se/shop så har du alltid 30 dagars öppet köp från det att ditt paket anlänt till postens utlämningsställe. Produkten måste vara i sin ursprungliga förpackning för att en retur skall godkännas (se mer info nedan). 

Vid retur skall ett returformulär fyllas i. (Se info nedan)

OBS! Önskar du en annan eller en ny vara/storlek så måste du lägga en ny beställning och returnera den gamla. 

Notera att varan och även förpackningen måste vara i väsentligen oförändrat skick vid en retur, vilket betyder oanvänd och ej skadad. Inga etiketter får saknas på en vara, inga adresslappar eller retursedlar får sättas direkt på produkten vid en retur, använd skyddande ytteremballage. Är kartongen eller produkten skadad eller konstaterat använd vid vår returkontroll så tar vi ut en avgift om minst 20% av varans värde och som minst 300 kr alternativt så returneras varan till dig.

Vid godkänd retur återbetalar vi summan för produkterna som returnerats men behåller kostnaden för ursprunglig frakt och returfrakt (69kr + 69kr).  

Vi följer Konsumentverkets regler och riktlinjer för e-handel (mer info här).

Reklamationer
Eventuella reklamationer måste meddelas via länk: https://skolif.se/retur/

– eller via mail (order@skolif.se) innan en vara skickas i retur. 

En reklamationsretur kan ske när en överenskommelse mellan köparen och säljaren Skol IF Shop har avtalats genom samtal eller mail. I vissa fall så är ett enkelt foto det som behöver skickas för att en reklamation skall kunna godkännas.

Om du erhållit en produkt som har något fel eller brister, alternativt erhållit en felaktig vara så byter vi självklart ut den mot en ny vara till er utan kostnad förutsatt att vi har en ersättningsprodukt i lager. Skulle produkten vara slut i lager så utför vi en retur och en fullständig återbetalning. 

Observera att vi ej ersätter eventuell debitering av tull eller moms. Vi följer Konsumentköplagen och vill du läsa mer om vilka regler som gäller, besök www.konsumentverket.se

Vi kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

  • Frakt och leveransvillkor 

Skol IF tillsammans med ledningen för respektive skola kommunicerar tydlig information till vårdnadshavarna på skolans intranät om hur beställningsprocessen fungerar inklusive eventuella deadlines för beställningar, leveranstider samt valda fraktsätt. 

 

Vid hemleveranser till kundens postadress (det är vanligast) så använder sig Skol IF Shop av Postnords olika tjänster, företrädelsevis med spårningsfunktioner. 

 

Fraktkostnaderna hålls alltid så låga som det går. Det finns ingen ambition från Skol IF Shop’s sida att tjäna pengar på kundfrakten. Vid ångrade köp och vid returer så betalar kunden även returfrakten tillbaka till Skol IF Shop.  

 

  • Retur/reklamation

Hur du gör en retur/reklamation

Du fyller i vårt formulär för retur och reklamation via länken nedan.

https://skolif.se/returer/

  1. Vi behandlar din retur och skickar ut en betalningslänk från Klarna på 69kr (returfraktkostnaden) till den mail/telefonnummer som ni uppgav i formuläret. (OBS! returfraktkostnaden måste betalas inom 24h annars blir betallänken ogiltig)
  2. När vi mottagit betalning för returfraktkostnaden så mailar vi ut en ”digital retursedel” (Postnord). Vi skickar även ett mail till dig från vår email order@skolif.se där vi bekräftar att vi behandlat din retur, samt att vi återigen bifogar en länk till den ”digitala retursedeln” ifall du inte mottagit den från Postnord.
  3. Vi tar sedan emot din returfrakt när de kommer, kontrollerar produkterna och gör en återbetalning på det du returnerat. Vid byte av storlek, färg eller modell sker återbetalningen när du lagt en ny order på den nya önskade produkten/storleken.

Vid hög belastning kan det vara svårt att uppfatta alla korrigeringsorder som läggs. Har du gjort en beställning på en ny produkt du önskar byta till, och inte blivit återbetalad så vänligen vänd dig till oss på order@skolif.se så kikar vi på det.

Återbetalning

Kortköp:
Om du returnerar en vara som du inhandlat via kreditköp eller vanligt kortköp behöver du inte skicka med något kontonummer då återbetalningen sker automatiskt från Klarna till samma konto som användes vid köpet.

Fakturaköp:
Skickar du tillbaka en vara i god tid innan fakturan har förfallit till betalning så kommer fakturan justeras så att värdet för den returnerade varan är avdragen i tid för er betalning. 

OBS! Om din faktura förfallit till betalning, inte vi hunnit justera beloppet, så måste ni betala fakturan och sedan invänta en återbetalning. Detta sker efter att er retur blivit bekräftad och behandlad. Alternativt så får ni kontakta Klarna och informera om att en varuretur har skett och då be Klarna skjuta på förfallodatumet så returen ska hinna behandlas. Skol IF Shop ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter som kan uppstå ifall fakturan ej har betalats i tid.

Förtydligande information om reklamation 
Ett returformulär skall alltid fyllas i innan du skickar tillbaka din retur. Länk

Om din reklamation godkänns av Skol IF Shop så skickar vi ut en retursedel via PDF eller QR-kod som du sedan skriver ut eller visar upp för ditt postombud. 

När vi tagit emot, kontrollerat och godkänt er retur så återbetalas värdet på produkterna du returnerat, frakt- och returfraktkostnader återbetalas ej. 

När du fyllt i reklamationsformuläret så kommer vi att behandla ditt ärende så fort vi hinner. Uppfyller ni kraven för en reklamation så skicka vi er en returlänk. Därefter printar ni enkelt ut den digital retursedeln som sedan skall klistras/tejpas på paketet som sedan lämna till Postnord. 

Glöm inte att skriva ert telefonnummer/email i reklamationsformuläret.

Är du osäker på hur du går tillväga eller har övriga frågor kan du maila oss på: order@skolif.se 

Vid all kommunikation avseende reklamationer/förfrågningar, skriv ditt ordernummer i ämnes-/rubrikraden i ditt mail till oss.

Vi skickar dig ett mejl så fort vi har mottagit din reklamation. Återbetalning/uppdatering av faktura sker 1–5 vardagar efter att du mottagit returbekräftelsen via email. Observera att vid hög belastning så kan reklamationshanteringen ta upp emot 14 dagar, detta gäller även för återbetalningen.

Vid ej uthämtade beställningar som går i retur till oss så tar vi ut en avgift på 300kr. 

Har du missat att hämta ut ditt paket så återkom snarast till oss så kan vi skicka ut ditt paket på nytt mot en ny fraktavgift avgift på 138kr. Summan täcker kostnaden för att paketet gått tillbaka och behöver skickas ut på nytt.

Size (cm) Bredd Längd
XS 45 69
S 48 71
M 52 74
L 56 76
XL 60 79
XXL 63 82